Przedszkole DąbrówkaW życiu dziecka trzylatka bądź czterolatka przedszkole jest pierwszym tego rodzaju miejscem, gdzie poniekąd zostaje zmuszone wejść w interakcje z rówieśnikami. Jako dorośli wiemy, że ludzkie charaktery są bardzo zróżnicowane i mamy świadomość tego, wśród jakich osób czujemy się dobrze, a jakie są przyczyną naszego złego samopoczucia. Dziecko, któremu przedszkole daje możliwość nawiązania pierwszych kontaktów, nie zna jeszcze siebie i więc trudno jest mu określić, w jakiej grupie czułoby się najlepiej. Rodzice jednak mają już pewną wiedzę na temat charakteru swego dziecka i są wstanie określić czy jest ono nieśmiałe, pewne siebie, aroganckie czy wycofane.
Przedszkole to miejsce, gdzie spotykają się dzieci o różnych temperamentach i wychowywane w różnych stylach, które oczywiście nie pozostają bez echa, jeśli chodzi o wzajemne relacje między przedszkolakami. Dziecko, które po przekroczeniu progu przedszkola wejdzie w rolę lidera grupy, z pewnością będzie wzbudzać wiele emocji wśród tzw. cichych myszek. O ile lider grupy zacznie organizować innym dzieciom zabawy i wyznaczać zadania, tak ciche myszki zaszyją się w kąciku sali i będą się bawić same lub z dzieckiem o podobnym do siebie charakterze. Poza tymi dwoma typami, w grupie przedszkolnej musi się pojawić tzw. klaun - dziecko, które uwielbia być w centrum zainteresowania, być podziwiane przez innych. Taki kilkulatek zazwyczaj popisuje się przed rówieśnikami i opiekunami.
Jednym z wielu zadań, jakie muszą realizować rodzice, jest kształtowanie charakteru swego dziecka i wychowywanie go w taki sposób, aby prezentowało ono najlepsze cechy, jakie określają wcześniej wymienione typy charakterów przedszkolaków. Nie ma nic złego w tym, że dziecko odnajduje się jako lider grupy, dopóki oczywiście nie zaczyna lekceważyć i ignorować innych. Pewnego siebie malca, który nie ma problemu z nawiązywaniem kontaktów warto wyczulić na potrzeby innych i np. podpowiedzieć, aby spróbowało zapoznać się z cichą myszką, której trudno jest zrobić pierwszy krok w stronę innych przedszkolaków.
W przypadku dziecka cichego, które niezbyt wiele mówi i ma trudności z wejściem w interakcje z innymi, ważne jest podbudowywanie wartości. Przedszkole wbrew pozorom stwarza dobre warunki do takiej nauki, gdyż dziecko może się tu sprawdzić w wielu sytuacjach. Jednak praca nad pewnością dziecka powinna być prowadzona w największym stopniu w domu. Warto dziecku wskazać, w jakich sytuacjach powinno zachowywać się w taki, a nie inny sposób i powtarzać, że ma prawo nie godzić się na rzeczy, do których inni go zmuszają np. kiedy innych maluch każe mu oddać zabawkę.
Na sam koniec kilka słów na temat przedszkolaka, który uwielbia być w centrum zainteresowania. Tutaj również najważniejszą rolę odgrywają rodzice, którzy powinni pomóc dziecku w kształtowaniu czy też utemperowaniu jego charakteru. Może warto zastanowić się nad tym, czy dziecko popisuje się, bo tak lubi czy jest to okazja, aby zwrócić na siebie uwagę rodziców. Często dzieci wiedzą, że rodzice dopiero reagują na ich zachowanie, kiedy zaczynają rozrabiać, stają się głośne, a z kolei kiedy są spokojne, zdają się być niewidzialne dla mamy czy taty. Po drugie, należy dziecku pokazywać to, w czym jest dobre, aby nie myślało, że tylko poprzez wygłupy prezentuje otoczeniu coś, co sprawia, że jest dostrzegany.
|